Sunday, October 7, 2018

TIGA JENIS AZAB DI AKHIR ZAMAN




Antara keistimewaan umat Muhammad adalah mereka umat yang dirahmati. Daripada Abu Musa RA Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam:

: " أُمَّتِي هَذِهِ أُمَّةٌ مَرْحُومَةٌ، لَيْسَ عَلَيْهَا عَذَابٌ فِي الْآخِرَةِ، عَذَابُهَا فِي الدُّنْيَا الْفِتَنُ وَالزَّلَازِلُ وَالْقَتْلُ ".

 " Umatku adalah umat yang dirahmati, di akhirat tidak akan mendapatkan azab, azab mereka adalah di dunia; yakni dengan adanya fitnah, GEMPA BUMI  dan peperangan." 

[ HR Abu Daud, Kitab Al-Fitan wal Malahim no:4278, disahihkan oleh Al-Zahabi dan Al-Albani ] 

Para Ulama membahaskan hadith ini dan menyimpulkan bahawa keistimewaan ini hanyalah berlaku bagi umat Nabi yang mengikuti perintah dan Sunnahnya, mereka yang mentauhidkan Allah adapun di kalangan mereka yang sebaliknya iaitu mati dalam keadaan melakukan kekufuran dan kesyirikan atau dosa besar maka ia tidak termasuk dalam keistimewaan di atas, maksudnya mereka akan kekal diazab di dalam neraka, jika mereka di kalangan ahli tauhid namun terjebak dalam dosa besar mereka diazab dalam neraka namun tidak kekal di dalamnya. Wal'iyazubillah min zalik.

Membaca hadith ini tidaklah membuatkan kita hanya selesa berada dalam zon yang selamat, kerana dalam hadith yang lain disebutkan umat ini turut sama akan diazab apabila tersebarnya kerosakan dan maksiat. Daripada Ummul Mukminin Aisyah RA katanya: Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam: 

يكون في آخر هذه الأمة خسف ومسخ وقذف, قلت: يا رسول الله! أنهلك وفينا الصالحون؟ قال: نعم إذا ظهر الخبث

" Akan berlaku pada akhir zaman umat ini, KHASFUN(penenggelaman ke dalam bumi), MASKHUN (penukaran wajah dari mnusia kpd binatang) dan QAZFUN (rejaman batu api dari langit) " Kataku(Aisyah): " Ya Rasulullah! apakah kami juga akan binasa sedangkan bersama kami ada orang-orang soleh?" Jawab Nabi: " Ya,apabila munculnya AL-KHABATH (maksiat dan kejahatan bermaharajalela)"

[ HR At-Tirmidzi, Kitab Al-Fitan 6/418, Shahih Al-Jami' As-Soghir 6/358 ]

APAKAH ITU AL-KHABATH? 

Daripada Imran bin Husoin RA bahawasanya Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

في هذه الأمة خسف ومسخ وقذف, فقال رجل من
المسلمين: يا رسول الله! ومتى ذلك ؟ قال: إذا ظهرت القيان والمعازف,وشربت الخمور

" Pada umat ini akan berlaku Khasfun (penenggelaman), Maskhun (penukaran fizikal atau sikap dari manusia ke binatang) dan Qazfun (rejaman batu api dari langit)" Lalu tanya seorang lelaki dari kalangan kaum muslimin: " Wahai Rasulullah!, bila ianya akan berlaku?" Jawab Nabi: " Apabila munculnya (tersebarnya) penyanyi-penyanyi wanita, alat-alat Muzik, dan arak-arak diminum "

[ Shahih Al-Jami` As-Soghir no:4119 ]





Dalam riwayat yang lain disebutkan dengan lafaz : واستحلت الخمر" apabila dihalalkan arak". Dalam riwayat lain menjelaskan ancaman kepada mereka yang menghalalkan arak, sutera (untuk lelaki) dan alat-alat muzik:

ليشربن أناس من أمتي الخمر يسمونها بغير اسمها و يضرب على رءوسهم بالمعازف و القينات يخسف الله بهم الأرض و يجعل منهم قردة و خنازير

" Pasti akan ada manusia-manusia dari kalangan ummatku yang minum arak dan menamakannya dengan nama yang bukan namanya, mereka memukul di atas kepala-kepala mereka alat-alat muzik, dan munculnya penyanyi-penyanyi wanita, Allah akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi dan menukarkan dari mereka menjadi kera dan khinzir-khinzir "

[ Shahih Jami` As-Soghir no: 5454 ]

Sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam: 

ليكونن من أمتي أقوام، يستحلون الحر والحرير، والخمر والمعازف، ولينزلن أقوام إلى جنب علم، يروح عليهم بسارحة لهم، يأتيهم - يعني الفقير - لحاجة فيقولون: ارجع إلينا غدا، فيبيتهم الله، ويضع العلم، ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة

" Pasti akan ada dari kalangan ummatku kaum-kaum yang mereka menghalalkan sutera(untuk lelaki), arak dan alat-alat muzik. Dan akan ada kaum-kaum yang turun di hujung gunung, dimana seorang penggembala ternak mereka kembali petang hari dan datang kepada mereka seorang faqir untuk meminta hajat, namun mereka berkata,: " Kembalilah kepada kami esok pagi". Kemudian Allah menghancurkan mereka di waktu malam, menimpakan gunung itu kepada mereka, dan mengubah rupa yang lainnya menjadi kera dan babi sampai hari kiamat.”  

[ HR Al-Bukhari ]

Sebab utama berlaku ketiga-tiga jenis azab yang disebutkan Nabi Sallallahu'alaihiwasallam: 

1) Dihalalkan arak (diletakkan nama yang lain)
2) Dihalalkan muzik (sangat ramai yang menghalalkannya termasuklah mereka yang bergelar Ulama dan agamawan)
3) Muncul dan tersebarnya penyanyi-penyanyi wanita 
4) Dihalalkan sutera untuk lelaki.

InsyaAllah pada siri akan datang penulis akan membahaskan khusus berkenaan Maskhun.





Wallahu`alam.

MFAZ
GEMPA BUMI

No comments:

Post a Comment

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II 16. Syeikh Badi'u ddin Rasyidi Al-Sindhi yang meru...