Friday, October 12, 2018

KELEBIHAN YAMAN DAN AHLINYA BAHAGIAN III


MIMPI RABI'AH BIN NASR (310-378M)

Masih lagi membincangkan berkenaan Tubba' Yaman. Kali ini kita akan membahaskan berkenaan seorang lagi keturunan Saba' iaitu Rabi'ah bin Nasr. Nasab beliau sebagaimana disebutkan oleh Al-Suhaili dan Nassab (Ulama Nasab) Yaman: Rabi'ah bin Nasr bin Al-Harith bin Nimarah bin Lakhm bin 'Adi bin Al-Harith bin Murrah bin Udad bin Zaid bin Humaisa' bin Amr bin 'Arib bin Yashjub bin Zaid bin Kahlan bin Saba'.

Ibnu Ishak meriwayatkan bahawa Rabi'ah bin Nasr ini salah seorang daripada sekalian ramainya Tababi'ah (Raja-raja Yaman). Beliau pernah bermimpi suatu mimpi yang sangat menakutkan dan menggerunkannya. Rabi'ah mensyaratkan orang yang boleh mentafsirkan mimpinya itu adalah orang yang sudah tahu mimpinya tanpa diceritkan dahulu. Seluruh ahli sihir, bomoh dan dukunnya menasihati agar Rabi'ah mencari dan merujuk kepada Syiqq dan Satih untuk mentafsirkan mimpinya.

TAKWIL SATIH 

Syiqq atau namanya Syiqq bin Sa'b bin Yashkur bin Ruhm daripada keturunan Nizar, salah seorang Kahin (tukang nujum) di Yaman Satih pula ialah Rabi' bin Rabi'ah bin Mas'ud dari suku Ghassan. Dia juga adalah seorang kahin. Mereka berdualah yang mentafsirkan mimpi Rabi'ah bin Nasr.

Apabila Rabi'ah mengutuskan utusannya untuk menjemput keduanya, Satih sampai dahulu sebelum Syiqq, lalu Rabi'ah menceritakan mimpinya kepada Satih, kata Rabi'ah:

رأيت حُمَمَة خرجت من ظلمة فوقعت في أرض تهامة فأكلت منها كل ذات جُمْجُمَة    

" Aku melihat bara api keluar daripada kegelapan lalu ia jatuh mengenai bumi Tihamah dan api tersebut memakan setiap hidupan yang bertengkorak" 

Satih mentafsirkan mimpi ini:

أحلف بما بين الحرتين من حنش لتهبطن أرضكم الحبش , فليملكن ما بين أبين إلى جرش 

" Aku bersumpah demi Ular berbisa yang berada antara dua bukit hitam dan sungguh benar-benar tentera Habsyah akan masuk menceroboh negeri kalian, ia benar-benar akan menguasai antara Abyan sehingga ke Jurasy". 

Rabi'ah menjawab:

يا سطيح إن هذا لنا لغائظ موجع فمتى هو كائن؟ أفي زماني أم بعده؟ 

" Wahai Satih, sesungguhnya berita ini bagi kami benar-benar menimbulkan kemarahan dan menyakitkan, bilakah ia akan berlaku? adakah pada zamanku ini atau selepasnya?".

Jawab Satih:

لا ، بل بعده بحين ، أكثر من ستين أو سبعين 

" Tidak bahkan berlaku selepasnya tidak berapa lama, lebih daripada enam puluh atau tujuh puluh tahun".

Rabi'ah menyoal lagi:

أفيدوم ذلك من سلطانهم أم ينقطع؟ 

" Adakah kekuasaan mereka tersebut kekal berterusan atau akan terputus?"

Jawab Satih:

بل ينقطع لبضع وسبعين من السنين، ثم يقتلون ويخرجون منها هاربين.

" Bahkan (penjajahannya) akan terputus dalam tempoh tujuh puluh tahun lebih, kemudian mereka akan diperangi, dihalau keluar darinya dalam keadaan mereka melarikan diri".

Kemudian Rabiah bertanya Satih siapakah yang akan memimpin tentera Yaman untuk memerangi dan menghalau tentera Habsyah, lalu Satih menjawab:

يليه إرم ذي يزن يخرج عليهم من عدن فلا يترك منهم أحدا من اليمن


" Akan memimpin tentera tersebut Iram Dzi Yazan, dia keluar (menentang) mereka daripada Aden, tidaklah dia tinggalkan seorang pun dari kalangan mereka (melainkan dihalau keluar) dari Yaman".

Tanya Rabi'ah lagi:

أفيدوم ذلك من سلطانه أم ينقطع؟ 

" Adakah kekuasaannya tersebut kekal berterusan atau akan terputus?"

Lalu jawab Satih: " Bahkan akan putus". Tanya Rabi'ah: " Siapakah yang akan memutuskan kekuasaannya?"

Jawab Satih:

نبي زكي يأتيه الوحي من قبل العلي 

" Seorang Nabi yang suci, datang kepadanya Wahyu daripada sisi Al-A'liyy (Yang Tertinggi)"

Tanya Rabi'ah: " Siapakah Nabi itu?"

Jawab Satih:

رجل من ولد غالب بن فهر بن مالك بن النضر، يكون الملك في قومه إلى آخر الدهر 

" Seorang lelaki dari anak keturunan Ghalib bin Fihr bin Malik bin An-Nadhr, kerajaan (pemerintahan) akan berlegar dalam kaumnya sehingga akhir zaman." 

Tanya Rabi'ah: " Adakah zaman ini ada pengakhirannya?".

Jawab Satih: 

نعم يوم يجمع فيه الأولون والآخرون يسعد فيه المحسنون ويشقى فيه المسيئون 

" Ya, hari yang dihimpunkan orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian, akan berbahagia dalamnya orang-orang yang melakukan kebaikan, dan akan celaka dalamnya orang-orang yang melakukan kejahatan". 

Setelah itu Syiqq juga sampai dan mentafsirkan mimpi Rabi'ah dengan tafsiran yang sama. Setelah mendengar tafsiran Satih dan Syiqq tersebut, Rabi'ah merasa bimbang dengan apa yang akan berlaku lalu Rabi'ah menyiapkan ahli keluarganya untuk meninggalkan Yaman dan menuju ke Hirah kemudian beliau menetap di sana.

[ Al-Bidayah wa An-Nihayah 2/412-415 ] 

Ternyata Nabi yang suci itu merujuk kepada Nabi kita Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam yang kerajaan umatnya akan berterusan hinggalah akhir zaman. InsyaAllah penulis akan mula menulis berkenaan Sirah junjungan Nabi kita pada siri yang akan datang pula. 

Artikel yang berikutnya kita akan membahaskan pula berkenaan hijrah kaum Yahudi ke Yathrib (Madinah) dan kisah Tubba' yang berikutnya iaitu Tubban As'ad Abi Kurab, bagaimana beliau memerangi Yahudi di Madinah dan bagaimana niatnya hendak memerangi Makkah namun Allah muliakannya dengan kemuliaan yang mengangkat kedudukannya dan ahli Yaman. 


Hanya Allah sandaran dan kepercayaanku. 


MFAZ  









No comments:

Post a Comment

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II 16. Syeikh Badi'u ddin Rasyidi Al-Sindhi yang meru...