Monday, October 15, 2018

SALAFI JIHADI: ISTILAH YANG DISALAHFAHAMI BAHAGIAN I





Baru-baru ini negara kita dikejutkan dengan penangkapan yang dilakukan oleh pihak berkuasa terhadap beberapa individu yang disyaki ada hubungan dengan terorisme di sebuah Pusat Pengajian Islam di Negeri Perlis. Sebagai seorang muslim dan warganegara Malaysia yang cintakan keamanan kita sentiasa menyokong usaha pihak berwajib bagi mengekang segala bentuk ancaman yang boleh memudaratkan negara yang tercinta ini. Namun menuduh tokoh Ulama Ahli Sunnah sebagai ekstrem dan sumber keganasan adalah suatu fitnah yang tidak boleh diterima.


DEFINISI TERORISME


Definisi terorisme yang telah disepakati oleh Islamic Fiqh Council Muslim World League yang berpusat di Makkah adalah: " Permusuhan dan keganasan yang dilakukan oleh individu-individu, kumpulan-kumpulan atau negara-negara tertentu yang bertindak melampaui batas terhadap manusia, sama ada dalam agamanya, darahnya, akalnya, hartanya dan kehormatannya. Ia merangkumi pelbagai tindakan yang boleh menimbulkan ketakutan, kecederaan dan pembunuhan tanpa hak, semua tindakan serta aktiviti yang mengandungi elemen keganasan dan sebagainya". [ Bayan Makkah Al-Mukarramah, Majma' Al-Fiqh Al-Islami hlm 355-356 ]


Berdasarkan definisi ini jelas kepada kita, terorisme boleh berlaku dalam setiap individu dan kumpulan tanpa melihat kepada agama, aliran atau ideologi yang tertentu. Di negara-negara Arab kita menyaksikan wujud kumpulan teroris yang menggunakan nama Islam seperti Al-Qaeda, Daesh, Hizbullah di Lubnan, Ansarullah (syiah houthi) di Yaman, Abu Sayyaf di Filipina. Di Amerika pernah wujud militan Kristian seperti Ku Klux Klan (KKK), di India wujudnya militan kristian seperti Manmasi National Christian Army (MNCA), Di Myanmar wujudnya gerakan teroris Buddha yang membantai etnik muslim Rohingnya, di Sri Lanka wujudnya militan Hindu, Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE), di Palestin bagaimana Israel yang merupakan sebuah negara juga melakukan pembantaian terhadap umat Islam di Palestin. Jika ditanyakan kepada penganut agama Kristian, Buddha dan Hindu sudah tentu mereka juga tidak akan bersetuju dengan tuduhan agama masing-masing adalah sumber yang membawa kepada terorisme. 


KHAWARIJ DALAM ISLAM


Dalam Islam istilah ekstremis dan terorisme ini sudah dibahaskan oleh para Ulama Islam yang terawal khususnya perbahasan berkenaan firaq (sekte) yang menyimpang dalam Islam. Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam telah memberi peringatan betapa bahayanya sikap ekstrem yang akan memusnahkan umat ini sebagaimana musnahnya umat-umat terdahulu. Nabi juga telah memperingatkan umatnya terhadap golongan Khawarij yang akan muncul pada setiap zaman. Antara gerakan terorisme yang pertama kali muncul dalam sejarah umat Islam adalah gerakan Khawarij. Mereka telah mengkafirkan  dan menghalalkan pemberontakan ke atas pemerintah islam yang sah ketika itu iaitu Khalifah Ali bin Abi Talib.


Pengkafiran mereka terhadap kaum muslimin berpunca dari salah faham mereka terhadap Al-Quran oleh sebab itulah slogan utama golongan Khawarij adalah " Tiada Hukum Melainkan Milik Allah" . Setelah berlaku pertempuran Siffin antara pihak Ali dan Muawiyyah, tentera Syam mula mengangkat mushaf-mushaf mereka lantas tindakan tersebut menggerunkan tentera Iraq. Oleh sebab itu kedua-dua pihak mengambil jalan untuk berdamai dengan masing-masing memilih wakil untuk diadakan Tahkim. Tentera Iraq memilih Abu Musa Al-Asy'ari ,manakala tentera Syam memilih 'Amr bin Al-'As RA. Setelah itu berpecahlah mereka yang terlibat dalam pertempuran Siffin. Kedua-dua pihak bersetuju untuk mengikuti apa sahaja keputusan yang didasari oleh Al-Quran dan mereka akan berhimpun di Daumah Al-Jandal, jika mereka tidak berkesempatan untuk berhimpun di situ maka mereka akan berhimpun pada tahun berikutnya di Adzruh. 


Apabila Ali dan tenteranya bersurai maka keluarlah sekelompok golongan Qurra'(Pembaca Al-Quran) daripada Harura' tidak bersetuju dengan keputusan Ali lalu menyelisihi dan keluar daripada ketaatan terhadap Ali lantas mereka berkata:“ Tiada hukum melainkan milik Allah!”. Kelompok Khawarij yang keluar memberontak terhadap Ali ini berpandangan tindakan Ali menyetujui Tahkim ini adalah kekufuran walaupun pada awalnya merekalah juga yang memaksa agar Ali menerima Tahkim ketika tentera Muawiyyah mengangkat mushaf menawarkan perdamaian. Apabila Ali mengutuskan Abu Musa Al-Asy`ari dan tenteranya ke Daumah Al-Jandal bertambah marahlah kelompok Khawarij lantas mereka mengkafirkan Ali serta merta. Zur'ah bin Al-Burji Al-Thoie dan Hurqus bin Zuhair Al-Sa'di daripada kelompok Khawarij datang menemui Ali lalu berkata:


“Tiada hukum melainkan milik Allah!”


 Jawab Ali: “Perkataan yang benar tetapi yang dimaksudkan dengannya adalah kebatilan!”


Slogan Hakimiyyah inilah yang dijadikan syiar utama gerakan Khawarij ketika itu untuk mengkafirkan Ali dan Muawiyyah dan sesiapa sahaja yang redha dengan Tahkim. Kata Zur'aj bin Al-Burj:


Ketahuilah demi Allah wahai Ali,jika engkau tidak meninggalkan Tahkim (mengambil hukum)manusia dalam Kitab Allah Azza wa Jalla aku akan memerangimu,dengan hal tersebut aku mengharapkan wajah Allah dan keredhaanNya” [ Tarikh Al-Tabari ] 


ABUL 'ALA AL-MAUDUDI 


Para pengkaji dari kalangan Ulama Islam berpendapat bahawa doktrin Khawarij telah dihidupkan semula di era moden ini melalui tafsiran politik yang menyeleweng terhadap Islam. Dan ia bermula pada tahun 1939 apabila Abul 'Ala Al-Maududi menyampaikan ceramahnya yang berjudul  Nazariah Al-Islam (Teori Islam) yang kemudian isi kandungannya dijadikan risalah dan diterjemahkan dalam bahasa arab pada tahun 1946 Masihi.


Dua tahun kemudiannya telah diterbitkan pula risalah tulisannya yang dikenali sebagai Al-Mustalahat Al-Arba'ah (Istilah yang empat) yang menyingkap hakikat penyelewengannya sehingga risalah ini menjadi rujukan utama bahkan berperanan penting dalam menggerakkan doktrin Khawarij pasca moden. Menurut salah seorang tokoh Khawarij zaman ini, Abu Mus`ab Al-Suuri:


“ Dan salah satu buku-bukunya yang terpenting adalah (Al-Mustalahaat Al-Arba'ah) kerana ia meliputi asas-asas pemikiran jihadi zaman kini


Al-Maududi telah mentafsirkan empat istilah ini luar dari kefahaman dan tafsiran yang benar. Empat istilah dan tafsiran yang dimaksudkan oleh Al-Maududi adalah Al-Ilah, Al-Rabb, Ad-Din dan Al-Ibadah. Berikut merupakan contoh penyelewengan Al-Maududi:


1.  Menurut Al-Maududi Tauhid yang diseru oleh para Nabi dan Rasul serta pertentangan yang berlaku antara mereka dan kaum masing-masing adalah Tauhid Hakimiyyah bukanlah Tauhid Uluhiyyah atau Rububiyyah. Kata Al-Maududi:


“ Dan orang musyrikin arab mereka dahulu telah meyakini akan kewujudan Allah, bahawasanya Dialah Pencipta alam ini keseluruhannya, dan adalah mereka menyerahkan baginya Uluhiyyah dan Rububiyyah……..tetapi mereka mengambil pemimpin-pemimpin mereka sebagai agama, dan kepala-kepala serta pembesar-pembesar mereka sebagai tuhan-tuhan dengan makna tersebut, dan dikalangan mereka mengambil kanun-kanun(manusia) untuk kehidupan mereka maka kesesatan mereka tersebut adalah sama seperti kesesatan umat-umat terdahulu ”


Al-Maududi menafsirkan Tauhid para Nabi dan Rasul adalah Tauhid Hakimiyyah semata-mata.


  1. Antara prinsip dan kaedah terpenting yang terbina dari prinsip pertama yang menyeleweng adalah Takfir (mengkafirkan) Pemerintah Muslim kesemuanya tanpa ada pengecualian.


“ Dakwah kita kepada seluruh penduduk bumi adalah mengadakan revolusi secara umum pada prinsip pemerintahan kini, yang telah dikawal penuh oleh thaghut-thaghut dan orang-orang jahat yang telah memenuhi bumi ini dengan kerosakan, agar mereka mencabut kepimpinan pemikiran dan ilmu daripada tangan-tangan mereka sehinggalah ia diambil(diganti) oleh lelaki-lelaki yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, mereka beragama dengan agama yang benar, dan tidaklah mereka menginginkan kesombongan dan kerosakan”


Kata Al-Maududi lagi:


“ Bahawasanya tujuan penghabisan kita yang kita niatkan disebaliknya dan perjuangan kita sekarang hanyalah untuk mengadakan revolusi dalam kepimpinan, dan aku maksudkan hal tersebut: bahawa apa yang kita hendak sampai kepadanya, dan mencapainya di dunia ini adalah bagi menyucikan bumi ini daripada kekotoran kepimpinan golongan fasiq dan fajir dan ketuanan mereka, dan kita tegakkan padanya sistem kepimpinan yang baik dan rasyid, maka usaha dan perjuangan yang berterusan ini kami lihat adalah medium paling besar dan paling berjaya untuk mencapai keredhaan Allah Ta'ala dan mengharapkan wajahNya yang Tertinggi di dunia dan akhirat ”.  [ Nukilan dari Al-Qissah Al-Kaamilah ] 


Ketika mengomentari pemikiran Al-Maududi ini Ulama Salafi India Syeikh Nadzir Al-Kasymiri mengatakan:


" Syeikh AlaMaududi menampilkan pemikiran falsafah barat dari buku Al Hukumah Al Kulliyah dengan dibungkus pemikiran Islam."  [ Adhwa' Islamiyyah hal 59 ] 


SAYYID QUTB


Nama beliau ialah Sayyid Qutb Ibrahim Syazili, lahir pada tahun 1906 di Asiyut Mesir. Beliau berketurunan India, kerana datuknya Abdullah berasal dari sana. Beliau bermusafir ke Kaherah pada tahun 1920 dan menetap bersama bapa saudaranya di sana. Kemudian melalui bapa saudaranya itu dia mengenali Parti Al-Wafd. Beliau kemudian menyambung pelajarannya ke Kuliah Darul Ulum pada tahun 1929 dan menyelesaikan Ijazah Sarjana Mudanya dalam bidang Sastera pada tahun 1933. Kemudian beliau bekerja sebagai guru di Kementerian Pendidikan Mesir selama enam tahun kemudian dia dilantik menjadi Nazir Pendidikan. Tidak lama selepas itu Kementerian Pendidikan Mesir menghantarnya ke Amerika untuk latihan praktikal pendidikan di sana. Beliau menetap di Amerika selama dua tahun kemudian kembali pada tahun 1950.


Beliau kemudian menyertai Ikhwan Muslimin  dan menjadi penggerak utama dalam revolusi Julai 1952 menggulingkan Raja Farouq.


Kata Sayyid Qutb:


"Sesungguhnya perkara yang meyakinkan dalam agama ini adalah bahwasanya tidak akan tegak di hati ini akidah dan tidak pula dalam kehidupan dunia, kecuali dengan mempersaksikan bahwasanya La ilaaha illallah, iaitu La hakimiyah illa lillah (tidak ada kehakiman kecuali untuk Allah), hakimiyah yang wujud dalam qadha' dan qadarNya sebagaimana wujud dalam syariat dan perintahNya".  [ Al-'Adalah Al-Ijtima'iyyah hal 182 ] 


Kata Sayyid Qutb :


“ Dan akhir sekali, termasuklah juga dalam kategori masyarakat jahiliyyah iaitulah masyarakat yang menganggap bahawa kononnya mereka adalah masyarakat Islam!. Masyarakat ini masuk dalam lingkungan ini kerana tidak percaya dan beriktikad selain daripada Allah sebagai mempunyai sifat ketuhanan, bukan pula kerana  melakukan sebarang jenis ibadat kepada selain Allah, tapi mereka termasuk di dalam kategori masyarakat jahiliyyah kerana tidak menumpu dan membulatkan pengabdian dirinya kepada Allah SWT di dalam sistem hidupnya, dan dia walaupun tidak beriktikad ketuhanan sesuatu apa pun yang lain Allah tetapi  dia telah memberikan salah satu sifat paling istimewa milik Allah yang lain daripadaNya lalu dia rela tunduk (dan patuh kepada keputusan dan hukuman serta pemerintahan selain daripada Allah, dan dia menerima segala peraturan dan undang-undangnya, nilai-nilai dan pertimbangannya, adat resam dan kebudayaannya dalam hampir seluruh asas dan dasar kehidupannya. Sedangkan Allah SWT telah pun berfirman mengenai sifat-sifat orang yang memerintah seperti itu: “Barang siapa yang tidak menghukum dan memerintah dengan hukum yang diturunkan Allah maka adalah mereka itu orang-orang yang kafir.”  [Al-Maidah:44]  [ Fi Zhilal ] 


Hasil daripada doktrin Hakimiyyah Sayyid Qutb inilah mereka telah menubuhkan satu Tanzim Sirri (Secret Force) yang dianggotai oleh ahli-ahli Ikhwan Al-Muslimin di Mesir yang akhirnya membawa kepada pembunuhan Perdana Menteri Mesir ketika itu An-Naqrasyi pada tahun 1948. An-Naqrasyi dibunuh oleh salah seorang anggota Ikhwan Muslimin. Pembunuhan tersebut telah disifatkan oleh Ulama besar Salafi Mesir ketika itu Al-'Allamah Al-Muhaddtih Syeikh Ahmad Syakir (wft:1377H/1958M) sebagai tindakan Khawarij, kata beliau:


"Dan aku telah melihat merupakan kewajipan ke atasku untuk menejelaskan perkara ini dari sudut pandang islam yang sahih, semoga Allah memberi petunjuk kepada sebahagian Khawarij yang jahat agar mereka kembali kepada agama mereka...dan perbuatan mereka (membunuh dan melakukan keganasan) adalah sama seperti Khawarij yang terdahulu ..dan sesungguhnya dosa dan kehinaan akan tertimpa ke atas Khawarij pembunuh yang menghalalkan darah-darah dan juga ke atas sesiapa yang mempertahankan mereka."   [ Rujuk Al-Qissah al-Kamilah ] 


Bahkan pengaruh doktrin Takfiri ini turut diakui oleh tokoh besar Ikhwan Al-Muslimin Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, beliau mengatakan:


" Pada peringkat ini muncullah kitab-kitab Al-Syahid Sayyid Qutb, yang bertindak sebagai peringkat terakhir pengkafirannya, yang jelas memercikkan pengkafiran terhadap masyarakat, menyeru kepada uzlah(pengasingan) emosi (emotional isolation) daripada masyarakat, memutuskan hubungan dengan orang lain, mengisytiharkan jihad serangan terhadap manusia keseluruhannya, dan hal tersebut lebih jelas disebutkan dalam Tafsirnya ( Fi Zhilal Al-Quran) pada cetakannya yang kedua dan (Ma'alim fi al-Tariq)."  


[ Awlawiyaat Al-Harakah Al-Islamiyyah fi Al-Marhalah Al-Qadimah hal 110 ] 


Demikian juga pengaruh buku-buku tulisan Sayyid Qutb terhadap fikrah jihadi ini turut diakui oleh tokoh Al-Qaeda Aiman Al-Zawahiri, beliau mengatakan:


" Sesungguhnya Sayyid Qutb, dialah yang meletakkan dustur (perlembagaan) bagi Jihadiyyin dalam kitab Dinamitnya Ma'alim fi Al-Tariq dan sesungguhnya kitabnya Al-'Adalah Al-Ijtima'iyyah fil Islam dikira sebagai hasil akal dan fikrah bagi aliran fundamental(Jihadiyyun)"  


[ Akbar Al-Syarq al-Awsat bil.8407, hal 13, 10/9/1422H ] 



1970AN- MESIR


Daripada pemikiran inilah gerakan militan Khawarij ini semakin berkembang pada penghujung tahun 70-an, secara umumnya ia bermula di Mesir. Beberapa kumpulan jihad ini mula dibentuk pada tahun 1966 untuk mengembalikan sistem hukum islam di dunia arab. Antara kitab kecil yang menjadi rujukan utama golongan ini adalah Al-Faridhah Al-Ghaibah.


Penulisnya Muhammad bin Abd Salaam Al-Farj (wft:1982M) menyatakan bahawa umat Islam walaupun telah beramal dengan amalan agama tetapi mereka kehilangan kefarduan yang asasi iaitulah jihad, baginya wajib memerangi musuh yang terdekat jika mahu mengembalikan kefarduan tersebut. Musuh terdekat yang dimaksudkan adalah pemimpin-pemimpin negara arab dan islam ketika itu. Golongan terroris ini kemudian telah bertindak melancarkan pemberontakan bersenjata sehingga membawa kepada pembunuhan Presiden Mesir Muhammad Anwar Sadat pada tahun 1981. 


1980AN -JIHAD AFGHAN-SOVIET


Setelah pihak berkuasa Mesir menghukum mati golongan terroris yang terlibat dalam pembunuhan Anwar Sadat, ramai di kalangan saki baki pengikut mereka mula melarikan diri ke Afghanistan. Di sana Amerika Syarikat menggalakkan pemuda-pemuda Islam menyertai peperangan tersebut atas alasan untuk menentang pencerobohan Soviet Union sekaligus menentang kerajaan komunis di Kabul. Ketika itulah seorang tokoh Jihad daripada Jordan, Abdullah Azzam mengeluarkan fatwa bahawa jihad tersebut adalah "Fardhu ain" ke atas setiap muslim.


1990AN- Al-QAEDAH


Al-Qaedah muncul setelah Abdullah Azzam menulis sebuah tulisan dalam salah satu majalah di Afghanistan yang berjudul " Al-Qaedah Al-Solbah". Beliau menyeru agar diasaskan markaz untuk mujahidin di Afghanistan. Namun tujuan utama penubuhan Al-Qaedah itu berubah apabila Abdullah Azzam terbunuh dalam keretanya pada tahun 1989, sehingga sekarang tidak diketahui siapakah yang bertanggungjwab membunuhnya.


Setelah itu berkembanglah gerakan jihad antarabangsa yang membawa nama Al-Qaedah. Setelah kejayaan Mujahidin melawan tentera Soviet, ramailah mujahidin mula pulang ke negara masing-masing. Akibat tidak mengikut fatwa para Ulama Ahli Sunnah ketika itu mereka mula membentuk fikrah takfiri (mengkafirkan ulama dan sesiapa yang tidak menyokong tindakan mereka). Berlakulah siri pengeboman, pemberontakan bersenjata dan penentangan di beberapa negara Arab, seperti di Mesir, Algeria, Arab Saudi dan negara-negara lain.


Bahagian kedua tulisan ini insyaAllah penulis akan membahaskan bagaimana bermula istilah Salafi Jihadi ini, apakah doktrin-doktrin mereka yang lain, siapakah tokoh yang terawal menggunakan istilah tersebut dan apakah benar ia mempunyai kaitan dengan Ulama Salafi seperti Syeikh Muqbil bin Hadi Al-Wadi' dan madrasahnya Darul Hadith Dammaj Yaman?. Semoga Allah mempermudahkan.




MFAZ

















No comments:

Post a Comment

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II 16. Syeikh Badi'u ddin Rasyidi Al-Sindhi yang meru...