Monday, October 8, 2018

KELEBIHAN YAMAN DAN AHLINYA BAHAGIAN I






SEJARAH YAMAN

Yaman sebagaimana disebutkan oleh Imam Al-Bukhari: " Dinamakan Yaman kerana ia berada di sebelah kanan Kaabah " [ Fathul Bari 6/660  ]. Menurut Al-Hamadzani (wft:334H) dalam Kitabnya Al-Ansab : " Ketika Arab 'Aribah (asal) merantau melakukan perjalanan, Banu Qatn Bin 'Amir mendatangi satu tempat lalu mereka menghala ke arah kanan (Yaman), kata orang Arab: " Mereka telah menghala ke arah Yaman maka dinamakan mereka Yaman".

Al-Hamadzani (wft:334H) juga menyebutkan dalam Kitabnya Sifat Jazirah Al-'Arab bahawa semenanjung tanah arab terbahagi kepada lima wilayah utama iaitu Tihamah, Hijjaz, Najd, Al-'Arudh dan Yaman. Yaqut Al-Hamawi menukilkan daripada Al-Asmu'i berkenaan kedudukan Yaman secara geografinya adalah Yaman dan seluruh perbatasannya antara Oman dan Najran dikelilingi laut Arab hingga ke Aden terus ke Al-Syihr sampai ke Oman. 

Antara yang terawal menetap di Yaman dan di tanah Haram dan sekitarnya sehinggalah ke Oman adalah Sam bin Nuh 'alaihissalam dan  anak keturunannya dari kalangan Arab, seperti 'Ad, Thamud, Thasm, Judais dan Furs(Parsi). 

[Al-Bustan Al-Jaami' lijami' Tawarikh Ahli Zaman hal 61]  

ADAKAH MAKKAH DAHULU TERMASUK DALAM YAMAN?

Wahb bin Munnabih (wft:114H) menyebutkan antara yang terawal menduduki Yaman iaitu Al-Ahqaf  adalah Nabi Allah Hud 'alaihissalam kemudian cucunya Ya'rub bin Qahtan bin  Hud diwasiatkan oleh datuknya supaya menetap di Yaman. Dikatakan bahawa Nabi Hud 'alaihissalam telah bermimpi bahawa jika ada sesiapa yang mencium bau misk(kasturi) maka ikutlah dia, kerana dia akan menunjukkan kepada sebaik-baik negeri Allah, padanya terdapat Bait(RumahNya) yang lama dan haramnya iaitulah Rumah yang dibina oleh Adam.

Kata Wahb bin Munabbih (wft:114H) : Kemudian yang mencium bau Kasturi tersebut adalah Ya'rub bin Qahtan bin Hud, lalu Nabi Hud mewasiatkan kepada beliau:

دانت ميمون النقيبة يا يعرب أنت ايمن ولدي مر فإذا سكن عنك ما تجد فأنزل على اليمن ولا تمر فإنها لك خير وطن وجاور بيت الله يا خير جوار

" Telah hampirlah kepimpinan yang beruntung wahai Ya'rub, engkau adalah anakku yang kanan, berjalanlah apabila kamu tenang dengan apa yang kamu dapati maka menetaplah di Yaman janganlah kamu meninggalkannya kerana sesungguhnya ia bagimu adalah  sebaik-baik negeri, dan berjiranlah dengan Baitullah wahai sebaik-baik lingkungan(kerabatku) !" 
[ Al-Tijaan fi Muluk Al-Himyar hal 39 ] 

Riwayat ini adalah riwayat sejarah, wallahu'alam akan kesahihannya. Ternyata antara Wahb bin Munabbih dengan Nabi Hud adalah berkurun lamanya namun dari sudut sejarah ianya boleh diterima kerana disokong dengan athar-athar yang lain yang menjelaskan bahawa Baitullah sudah dibina sejak zaman Nabi Adam dan hal ini membuktikan bahawa Makkah dahulu (sebelum persempadanan yang diketahui hari ini) termasuk dalam wilayah Yaman. 

SABA' DAN TUBBA'

Dalam Al-Quran Allah menyebutkan berkenaan nikmat keamanan dan kurniaan yang mencurah-curah yang Allah berikan kepada Kerajaan Saba' yang diperintah seorang Raja yang mentauhidkan Allah yang keturunannya setelah itu digelar dengan gelaran Tubba'. Tubba' ini adalah gelaran Raja Yaman sepertimana Raja Rom digelar Kaisar, Raja Parsi digelar Kisra, Habsyah digelar Najasyi dan Mesir digelar Firaun. 

Muqatil bin Sulaiman (wft:150H) menyebutkan nama Saba' adalah Zajl bin Yashjub bin Ya'rub bin Qahtan bin Nabi Allah Hud 'Alaihissalam.

Menurut Ibnu Ishak, nama Saba' ialah 'Abd Syams bin Yashjub bin Ya'rub bin Qahtan. [ Sirah 1/10, Al-Bidayah wa An-Nihayah 2/406 ] 

Firman Allah SWT:

لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ ۖ جَنَّتَانِ عَن يَمِينٍ وَشِمَالٍ ۖ كُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ ۚ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ 

Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun!.  [ Saba':15 ]

Nabi Sallallahu'alaihiwasallam pernah ditanya berkenaan Saba', adakah dia seorang lelaki, wanita, atau sebuah negeri?. Lalu Nabi Sallallahu'alaihiwasallam menjawab:

هُوَ رَجُلٌ وَلَدَ عَشَرَةً فَسَكَنَ الْيَمَنَ مِنْهُمْ سِتَّةٌ وَبِالشَّامِ مِنْهُمْ أَرْبَعَةٌ فَأَمَّا الْيَمَانِيُّونَ فَمَذْحِجٌ وَكِنْدَةُ وَالْأَزْدُ وَالْأَشْعَرِيُّونَ وَأَنْمَارٌ وَحِمْيَرُ عَرَبًا كُلَّهَا وَأَمَّا الشَّامِيَّةُ فَلَخْمٌ وَجُذَامُ وَعَامِلَةُ وَغَسَّانُ

Dia adalah seorang lelaki yang mempunyai sepuluh orang anak, enam orang anaknya menetap di Yaman manakala empat orang dari kalangan mereka menetap di Syam. Adapun Yamaniyyun (menetap di Yaman) mereka adalah Mazhij, Kindah, Al-Azd, Al-'Asy'ariyyun, Anmaar dan Himyar semua mereka adalah bangsa Arab, Adapun Syamiyah(yang menetap di Syam) mereka adalah Lakhm, Judzaam, 'Amilah dan Ghassan.  [ HR Ahmad no:2748, Al-Tabari dalam Tafsirnya ] 

Hadith ini tidak menafikan bahawa Saba' merupakan sebuah negeri atau kerajaan. Hal ini kerana penempatan dan kerajaan tersebut diasaskan oleh lelaki tersebut iaitu Saba' dan keturunannya, kemudian nama negeri atau kerajaan tersebut disandarkan kepada beliau. Sebagaimana dijelaskan oleh para Mufassirin dan Sejarawan.
  
Nikmat keamanan, tanaman, kebun dan buah-buahan yang melimpah ruah dan mereka dijamin akan diberikan keampunan oleh Allah adalah disebabkan penduduk Saba' ketika itu terus menerus mentauhidkan Allah dan tidak mensyirikkan Allah dengan selainNya. Beberapa generasi datang selepas itu mereka mula mengingkari perintah Tauhid kepada Allah dan terjebak dalam kesyirikan lalu Allah mengutuskan tiga belas orang Nabi sebagaimana yang dikatakan oleh Wahb bin Munabbih  [ Tafsir Al-Tabari 19/249 ] lalu mereka mengingkari dan mendustakan seruan tiga belas orang Nabi tersebut. Firman Allah SWT:

فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِيلٍ

Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir yang membinasakan, dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu dengan dua kumpulan kebun yang berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya, dan pohon-pohon yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara. [ Saba':16 ]

Lalu Allah mengutuskan seekor binatang kecil (dikatakan tikus) yang memecahkan empangan mereka sehingga berlaku banjir besar yang disebut Sayl al-'Arim memecahkan empangan mereka ketika itu sehingga merosakkan kebun tanaman dan penempatan mereka. Setelah itu mereka menjadi berpecah belah dan berselisih sesama mereka sehinggalah muncul semula beberapa orang Tubba' yang beriman kepada Allah dan beriman kepada kitab Taurat seterusnya beriman dengan kenabian Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam yang termaktub dalam Taurat.

JURHUM YAMAN

Setelah tepecahnya empangan tersebut, keturunan Saba' berhijrah ke seluruh pelusuk semenanjung Tanah Arab, Thaqif di Taif, Ghassan berhijrah ke utara Syam, Al-Manazirah berhijrah ke Hirah, dan yang kekal di Yaman antaranya adalah suku Jurhum kemudian mereka berhijrah ke Makkah.

Jika ditinjau dari sudut sejarah awal berkenaan mereka apabila termakbulnya doa Nabi Ibrahim Al-Khalil 'Alaihissalam ketika baginda meninggalkan Hajar dan Ismail di Makkah yang ketika itu adalah tanah yang gersang dan kering kontang tiada sebarang tanaman. Ketika hendak meninggalkan Hajar dan Ismail atas wahyu dan perintah Allah, Ibrahim memandang ke arah tapak Kaabah yang belum dibina lalu berdoa:

رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ 
  
" Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan solat (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur." [ Ibrahim:37 ]

Ketika Hajar kehabisan air dan anaknya Ismail kehausan, Hajar berjalan di lembah mencari air dan manusia di antara bukit Safa dan Marwa sehingga tujuh kali, Allah menurunkan malaikat memukul dengan sayapnya ke tanah sehingga mengeluarkan air zam-zam. Tidak lama selepas itu beberapa kafilah daripada suku Jurhum yang mereka berasal dari Yaman telah melihat ada burung yang mengelilingi langit dimana kawasan air zam-zam keluar. 

Mereka mendatangi kawasan tersebut lalu meminta izin daripada Hajar untuk menetap di situ sambil Hajar mensyaratkan agar air zam-zam itu bukan dijadikan hak milik mereka dan mereka perlu mendidik dan mengajar anaknya Ismail bahasa arab, memanah, berkuda sehingga terealisasilah doa Nabi Ibrahim sampai Ismail membesar dan menikahi dua orang wanita dari suku Jurhum. Ini jelas merupakan kelebihan suku Jurhum dan ahli Yaman kerana Allah melembutkan dan mencenderungkan hati mereka untuk menetap di Makkah. Mereka jugalah penduduk terawal yang menetap di Makkah.

Siri akan datang insyaAllah penulis akan membahaskan berkenaan Tubba' yang beriman kepada kenabian Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebelum kelahiran dan pengutusan baginda seterusnya kita akan melihat sejarah Yaman dan ahlinya serta kelebihan mereka pada zaman Islam pula insyaAllah..



MFAZ




No comments:

Post a Comment

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II 16. Syeikh Badi'u ddin Rasyidi Al-Sindhi yang meru...