Thursday, October 11, 2018

KELEBIHAN YAMAN DAN AHLINYA BAHAGIAN II





SABA' BERIMAN KEPADA NABI MUHAMMAD


Sebagaimana disebutkan pada artikel sebelum ini berkenaan Saba'. Muqatil bin Sulaiman menyebutkan nama Saba' adalah Zajl bin Yashjub bin Ya'rub bin Qahtan, manakala Ibnu Ishak menyebutkan namanya Abd Syams bin Yashjub bin Ya'rub bin Qahtan. 


Beliau dikatakan seorang muslim (mentauhidkan Allah). Memerintah Yaman dan membina Bandar Ma'rib sekaligus membina empangannya yang sangat hebat. Seluruh keturunannya yang memerintah Yaman digelar Tubba'. Sebagaimana yang dikatakan Imam Ibnu Kathir (wft:774H):


كانت سبأ ملوك اليمن وأهلها ، وكانت التبابعة منهم ، وبلقيس -صاحبة سليمان- منهم 


" Saba' termasuk raja-raja Yaman dan ahlinya, Tababi'ah (Tubba'-Tubba') juga dari (keturunan) mereka, Balqis sahabat Sulaiman juga termasuk dari kalangan mereka."   [ Tafsir Ibnu Kathir 6/504 ] 



Aisyah, Sahl bin Sa'ad Al-Sa'idi, Ibnu Abbas, Wahb bin Munabbih meriwayatkan bahawa Nabi Sallallahu'alaihiwasallam pernah bersabda:


لا تسبوا تبعا فإنه كان قد أسلم 


" Janganlah kalian mencela Tubba', kerana sesungguhnya dia telah islam".


[ HR Al-Tabarani dalam Al-Awsat 2/112, An-Nawafih Al-'Itrah no:452, Silsilah Al-Sahihah no:2423 ] 


Walaupun hadith ini lebih tepat ditujukan kepada anak keturunan Saba' yang kemudian iaitu As'ad Al-Himyari (insyaAllah penulis akan bahaskan berkenaan beliau pada tulisan akan datang) namun tidak dinafikan juga bahawa Saba' telah mewasiatkan kepada zuriat keturunannya supaya beriman dan membela Nabi akhir zaman iaitu Nabi kita Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam. Hal ini jika benar jelas menunjukkan beliau juga seorang yang muslim (membenarkan kenabian Nabi Muhammad).


Dikatakan Saba' pernah mengungkapkan bait syair ini memberitakan akan kedatangan Nabi akhir zaman :




Maksudnya:


" Akan menguasai selepas kita kerajaan yang agung, Seorang Nabi yang tidak meringan-ringankan perkara yang haram,


Akan menguasai juga selepasnya kerajaan-kerajaan dari kalangan mereka, Mereka akan memerintah para hamba tanpa celaan,


Akan menguasai juga selepas mereka kerajaan daripada (kerajaan) kita, Akan menjadilah kerajaan di kalangan kita berpecah-pecah, 


Akan menguasai selepas Qahtan, seorang Nabi,

Dahi (wajahnya) bertaqwa, dia sebaik-baik manusia, 


Digelar ia Ahmad, alangkah baiknya jika aku, 

Dipanjangkan umur selepas pengutusannya walaupun hanya setahun,


Akanku bantunya, merangkak untuk membantunya, dengan segala senjata dan tombak,


Bila dia sudah muncul maka jadilah kalian pembantunya, barangsiapa yang sempat menemuinya sampaikanlah kepadanya salamku. "


[ Al-Bidayah wa An-Nihayah 2/406 ]


Pada rangkap terakhir jelas menunjukkan Saba' mengharapkan jikalau dia dipanjangkan usia dia akan menjadi pembantu dan pembela Nabi akhir zaman, beliau juga mewasiatkan kepada anak-anaknya agar menjadi pembantu dan pembela kepada Nabi akhir zaman bagi siapa yang sempat bertemunya.


Dikatakan wasiat inilah yang dipegang oleh sebahagian  generasi keturunan Saba' sehingga  membawa suku Al-Aus dan Khazraj (Ansar) yang berasal dari Yaman beriman kepada Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebelum hijrah baginda ke Madinah, ditambah  bisyarah (khabar gembira) berkenaan kedatangan Nabi Muhammad oleh Yahudi di Yathrib kepada mereka. InsyaAllah pada tulisan akan datang kita akan melihat Tubba' yang berikutnya iaitu As'ad Al-Himyari dan apakah kisah, kelebihan dan jasa beliau yang membuktikan kepada kita akan kelebihan Yaman dan ahlinya sejak sebelum kedatangan Islam lagi.



MFAZ




No comments:

Post a Comment

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II

FITNAH JUHAIMAN & PENGEPUNGAN TERHADAP MASJIDIL HARAM (VERSI SAHIH) Bahagian II 16. Syeikh Badi'u ddin Rasyidi Al-Sindhi yang meru...